Sunday, June 3, 2007

Sent kom solen

Helgens utflykt till Louisiana var planerad sedan länge. Kameraväskan var laddad och Öresund runt biljetterna inköpta. SMHI hade utlovat sommarvärme och strålande sol. Vad kunde väl gå fel? SMHI:s väderleks rapport tydligen. Vaknade till hällregnets trummade mot terasstaket. Att det var landskamp i fotboll mot Danmark var ett annat streck i räkningen. Att säga att öresundståget till Köpenhamn var överfullt var veckans om inte månadens underdrift. Lugnet på tåget lade sig inte förrän efter huvudbangården när gultröjade, taktfast skrålande och ivrigt skålande män i alla åldrar lämnat tåget. Vad är det med fotboll som förvandlar vuxna män till att vilja klä sig i blå-gul lekdräkt med vikingahorn i plysch på huvudet? Okey, okey där var en och annan kvinna också men de var i minoritet och de hade inga vikingahorn på huvudet.....


I stilla ro kunde vi glida vidare mot Humlebäck och Louisiana där regnet fortsatte och kameran fick bli kvar i väskan. Utställningen var intressant - vissa tavlor hade jag kunnat måla själv förutsatt att jag hade haft förbundna ögon och bara fick använda vänstra armen.... Men det är alltid roligt att diskutera vad som är konst och hur upplevelsen av tavlorna förändras när man vet något om konstnären. Plötsligt läser man in helt andra saker i motiven. Minst lika roligt som att titta på konsten är det att sitta i restaurangen och dricka vitt vin och titta på människor som i sin tur tittar på konsten. Det är en konstform i sig!





När vi fortsatte till Helsingör för middag och hemfärd började molnen äntligen lätta. Och ute på akterdäck kom äntligen solen! Den sjönk som en mogen apelsin i havet och förvandlade Helsingörs teater och Kronborgs slott till fantastiska siluetter. Och då åkte kameran fram.....
Idag har jag kompenserat gårdagens uteblivna fotograferande med en fotosejour i min mors trädgård. En orgie i vallmo, akleja och blomsterprakt som jag ville dela med mig till er av!


4 comments:

Kerstinsdottern said...

Som ett riktigt sagoslott....

mossygreen said...

Vilka siluetter....jag svimmar så vackert!

Anonymous said...

Ha en skön sommar Jeanette...hälsa Emma, din dotter också!
Nu ska jag skapa, fotografera och njuta av sommaren....återkommer i augusti. kommer att läsa bloggar och ev göra något inlägg när tiden finns....mossygreen lägger jag in bilder på kontinuerligt.....EN STOR KRAM!

Anonymous said...

TJOHOOO....Jeanette, jag har äntligen bestämt mig och köpt en ny kamera....så nu går jag i väntans tider!
Kram