Tuesday, April 17, 2007

Jag tror på änglar

Jag tror på änglar. För mig utstrålar de trygghet, omtanke och värme. Jag är inte troende så änglarna har inte någon religiös innebörd utan ängeln får snarare symbolisera hur vi är mot varandra. Alltså kan alla bli en ängel! Det behövs varken vingar eller gloria bara en önskan om att behandla andra människor med omtanke, kärlek och respekt. Ängel betyder budbärare och änglar har i alla tider inspirerat både konstnärer och författare. I Sverige finns en konstnär som tagit änglarna ett steg vidare tycker jag. Hon heter Lena Edwall och har ett konstnärligt fredsprojekt där hon låter placera ut betongänglar på olika ställen i världen. Man kan själv bli ängla-ambassadör och delta i utplaceringen. Förra sommaren hittade jag ( och fotograferade givetvis) en ängel på Rosendals trädgårdar i Stockholm som jag tyckte väldigt mycket om. Först efteråt fick jag veta att det var en av Lenas änglar och hörde talas om det fantastiska projektet.

“The Unitehopeproject wants to create a network of Hope, Love and Compassion all around the globe.With the help of the Unitehope Angels our vision is to build a silent chain of counteraction against destructive forces that hurt and threaten mankind. By travelling with a Unitehope Angel to a place and present it as a gift from the Unitehopeproject, we connect people all over the world and they become part of this movement. The goal is to place 49 Unitehope Angels at their destinations according to the Angel Map. For this we need your help. The project welcomes everybody to participate and travel on there own account with a Unitehope Angel to any of the remaining sites, thereby becoming a messenger of Hope, Love and Compassion. “

Vill du veta mer eller bli en “ängla-ambassadör” kan du läsa på hemsidan www.unitehopeproject.com

Inspirerad av en god vän har jag så smått börjat samla på änglar och jag ger också gärna bort änglar till andra. Men då gäller det att hitta någon som passar mottagarens personlighet! Själv är jag inte så förtjust i sötsliskiga, insmickrande och gulliga änglar utan vill helst ha rejäla damer med karaktär. Lite kantstötta och vingklippta så det syns att de levt ett spännande liv. Det passar min personlighet bättre. En av mina egna skyddsänglar kommer från Ingela Thor och Gunilla Simes, en härlig designerduo från Borlänge. Deras änglar har permanentat hår, spetsiga näsor och hängbröst som påverkats av tyngdlagen! Och de heter helt fantastiska namn som Hjävla och Hjärtrud ! Givetvis blev Hjävla min skyddsängel. Det säger ju sig själv att en ängel med det namnet måste vara en skyddsänglar med jävlar anamma!

No comments: